Rabu, 01 Oktober 2014

AskTomaTo - Khasiat dan Cara Memasak Kol Ungu

Hai, sobat asktomato.
Hari minggu kemarin di Maximart Thamrin Plaza, saat penulis ingin mencari es krim Magnum Pink and Black yang lagi ada hadiah dengan mungumpulkan poin di stiknya, sayangnya promo tersebut belum ada di Medan setidaknya hingga minggu lalu.
Tak mau terlalu kecewa, penulis melihat-lihat ke daerah sayur dan buah. Sesuatu yang eye-catching menarik perhatian penulis yaitu kol ungu.

Sudah setahun ini penulis sering melihat ada kol yang berwarna ungu cuma baru kali ini penulis memberanikan diri membelinya. Selain karena takut itu bukan warna alami dan papa sering mengingatkan kalau jangan terlalu sering mengkonsumsi kol dan kembang kol karena kandungan petisidanya yang cukup tinggi untuk mempertahankan setiap lapisannya tidak di makan hama. Terlepas dari dampak negatifnya, penulis tetap membelinya dengan berat sekitar 6ons untuk Rp 23.000/kg. Termasuk murah dengan harga segitu jika sebenarnya ada banyak manfaat dengan mengkonsumsi sayur atau buah berwarna ungu, manfaat-manfaatnya antara lain (dikutip dari liputan6) :


  1. Mengandung Antosianin (pembuat warna ungu) bisa meningkatkan penglihatan di malam hari serta dapat mengobati beberapa penyakit berbahaya seperti kanker dan diabetes.
  2. Mengandung vitamin B kompleks yang sangat tinggi serta vitamin lainnya. Vitamin B kompleks berguna untuk metabolisme tubuh.
  3. Mengandung zat besi yang baik untuk penderita anemia.
  4. Mengandung Ellagic Acid yang berguna untuk mencegah kanker payudara, good news for women.
  5. Mengandung Salicylates dan Resveratol. Kandungan salicylates membantu menurunkan resiko serangan jantung dan Resveratol dapat menghambat endothelin-I, penyebab penyakit jantung. Our heart's Best Friend!
Gimana? Cukup banyak manfaatnya dalam sayur kol ungu bukan? Lantas, bagaimana mengolahnya? Penulis mengolahnya dengan digoreng menjadi bakwan atau dionseng saja.


1. Bakwan Kol Ungu (untuk 4-6 porsi)
Lama menyiapkan : 30-40 menit.

Bahan :

  1. Minyak makan untuk menggoreng, secukupnya saja.
  2. Kol ungu 2 ons, cuci bersih, cincang kasar dan lebar.
  3. 1 Wortel ukuran sedangc cuci, parut memanjang.
  4. Tauge 1/2 ons, cuci bersih.
  5. Tepung Putri 125 gram. Kalau tidak ada boleh pakai tepung bumbu lain, penulis memakai tepung putri karena cocok untuk vegetarian dan rasa asinnya pas.
  6. Tepung Gandum 125 gram. Kalau tidak ada boleh memakai tepung terigu biasa.
  7. Quaker oat 2-4 sendok (opsional). Untuk lebih renyah.
  8. Telur 1 butir.
  9. Air 2 gelas (400 ml) untuk mengencerkan tepung. Silahkan dikurangi atau ditambahkan bila perlu. 

Cara Memasak :
  1. Panaskan minyak di kuali.
  2. Selagi memanaskan minyak, campurkan tepung putri, tepung terigu, telur, oats dan air. Aduk hingga tepung dan telur larut merata baru tambahkan wortel, kol dan tauge yang telah di cuci bersih.
  3. Gunakan sendok nasi untuk menuang dan membuat 1 potong bakwan ke dalam minyak yang telah panas.
  4. Goreng hingga adonan habis.
  5. Sajikan dengan sambal jika suka.
2. Onseng Kol Ungu (2 porsi)
Lama Menyiapkan : 20-30 menit.

Bahan:
  1. Kol Ungu 2 ons, cuci lalu cincang kasar.
  2. Tauge 1/2 ons, cuci.
  3. Minyak/margarin untuk mengonseng 1-2 sendok makan.
  4. Wajan anti lengket
  5. Kecap manis 1 sendok makan.
Cara Memasak :
  1. Tuang minyak atau margarin ke wajan.
  2. Masukkan semua kol, onseng hingga 5 menit.
  3. Lalu masukkan tauge, onseng lai selama 3 menit.
  4. Masukkan kecap manis onseng hingga kecap merata dan harum.
  5. Onseng kol ungu siap di sajikan. 
  6. Maaf nih tidak ada foto soalnya semalam keburu masuk perut. Haha..
Selain dijadikan bakwan sama di onseng bisa dijadikan lalapan juga layaknya kol putih ataupun di masak dengan mie.
Selamat mempraktikkan dan terima kasih telah berkunjung ke asktomato.blogspot.com!

2 komentar:

  1. ▪ Muhammad Afif Akasha bin Maruan, 17tahun(2022). Kanser Limfoma Hodgkin tahap 2.

    Pada Mac 2017, Afif waktu itu berumur 12tahun. Dia tiba-tiba mengalami bengkak di leher dan bawah ketiak. Dia dibawa ke Hospital Sultanah Bahiyah kemudian diminta menjalani pembedahan kecil untuk ambil tisu di leher, kemudian pada Jun 2017, dia disahkan mengidap Kanser Limfoma Hodgkin tahap 2. Dia menjalani kimo 12kali, selepas saja kimo, dia mengalami muntah, tak lalu makan,sakit badan,setiap jam kena urut. Kimo pertama dan kedua pun sama kesannya hingga tak sanggup nak teruskan kimo. Berat dia turun 2kg, semasa kimo. Datang kawan baik ibunya memperkenalkan Jutawan Herbs ,ibunya beli dan terus beri dia minum jus herba semasa rawatan hospital. Kimo ke 3 alhamdulillah dia ada selera makan, aktif balik seperti biasa, tak sakit badan lagi dan pada November 2017 iaitu kimo ke 6, berat badan Afif naik 5kg .Doktor sahkan tak ada lagi sel kanser dan sampai sekarang masih minum Herba Jutawan Herbs.
    -------------------------------

    ▪Puan Arbaayah bt Hussin, 72tahun dari Taiping. Pada tahun 2013 ,dia diserang demam, bengkak kaki dan tidak sedarkan diri. Kemudian dia ditahan di wad Hospital Taiping dan doktor mengsyaki dia diserang kencing tikus. Tapi pada 2015 dia alami tanda yang sama dan doktor mengesahkan dia menghidap Sirosis hati tahap 3. Anaknya terjumpa blog Jutawan Herbs dan dia mula guna herba sejak 2019 sampai la sekarang. Mula-mula minum tak ada sebarang perubahan, tetapi 1 bulan lepas tu barulah dia perasan ,rasa seram sejuk dan takut nak mandi selama ni dah berkurang, sampai sekarang tak ada demam dah. Kesihatan bertambah baik.

    ▪Puan Siti Saharia, 44tahun. Kanser payudara tahap 2.

    Pada bulan Ogos 2020, dia disahkan doktor menghidap kanser payudara tahap 2, selepas menjalani proses ultrasound dan biopsi. Dia melalui pembedahan mastectomy, kimo 6kali dan radioterapi 15kali. Dia kenal Jutawan Herbs dari kawan yang sakit kanser panyudara juga. Dia minum herba Jutawan Herbs pada 2020 semasa sedang kimo. Kalau dulu kesan sampingan semasa kimo sangat teruk dengan alahan, tak ada selera makan dan badan lemah. Tapi lepas minum Jus Jutawan Herbs semasa kimo, kesan sampingan sangat berkurang,mkn berselera, bertenaga dan siap boleh pandu kereta. Pendek kata boleh jalani hidup macam orang sihat. Dia tidak berharap rawatan moden saja, sampai sekarang dia terus ambil herba dan makin pulih.
    -------------------------------

    ▪Puan Roziaton bt Mohd Kasini, asal dari Triang Pahang, Kanser Usus tahap 3.

    Pada Julai 2016 ,doktor mengesahkan dia menghidap kanser usus tahap 3 dan perlu buat kimo 12x. Dia terus patah semangat kerana memikirkan anak-anak yang masih kecil. Tapi keluarganya membelikan Jus Jutawan Herbs untuk dia minum, ketahanan badannya menjadi kuat melawan kanser. Dia juga ada minum herba Jutawan Herbs dalam masa yang sama dia buat kimo. Kimo seperti biasa, tiada sakit badan,tiada demam dan lain-lain. Pada 2017 doktor sahkan dia bebas dari kanser dan hanya perlu ambil darah CEA setiap 6bulan sekali. Tak lama lepas tu doktor cakap dia hanya perlu datang ambil darah 1tahun sekali saja. Alhamdulillah dia pun dah sembuh kanser.
    ------------------------------

    ▪Puan Aida dari Pahang, anaknya mengidap Leukimia Acute Limphoblastik (ALL) .
    Pada hujung tahun 2016, anaknya disahkan menghidap penyakit Leukimia Acute Limphoblastik (ALL). Dia terjumpa blog Jutawan Herbs dan memberi anaknya minum 2jenis herba dari Jutawan Herbs sebelum masuk ke hospital untuk kimo. Lepas 3tahun ,dia perasan anaknya makin cergas ,makan bertambah dan x lesu seperti sebelum minum Herba. Dia yakin Jus Jutawan Herbs banyak membantu anaknya makin sihat.
    ------------------------------
    Call atau WhatsApp untuk order dan sebarang pertanyaan di nombor berikut :

    En. Mohd Zuhairi Bin Noordin - 017468 7570

    BalasHapus